O motýliky sa starajú: Janka a Lenka
Pozor, pozor práve dnes,
začal v našej triede veľký ples.
Za oknami smiech a tanec,
fašiangový harmatanec.
Poskrývaní za maskami,
nepoznajú seba samých.
Veľkí, malí pekne v rade,
predstavia sa v promenáde.
Fašiangová veselica
-naše šikovné detičky sa aktívne zapájali do prípravy výzdob (vytvorili reťaz z farebného papiera a veselého Jaša)
-usporiadali a zaopakovali si časti tela šaša" podľa postupnosti(hlava, trup)
-roztriedili šašakov na dve skupiny podľa veľkosti (veľký-malý)
-maľovali, spievali a mnoho ďalších aktivít. Bol to týždeň plný zábavy a smiechu.
Od semienka k semienku
Spoznávame život semienka. Čo sa s ním deje ? Za akých podmienok vyrastie? Čo musíme robiť, aby malo vhodné podmienky pre klíčenie a rast?
O tom všetkom sme sa rozprávali a zisťovali ako to funguje. Zasadili sme si semienko fazule do hliny, vaty, vody a prázdneho pohára (iba vzduch) a pár týždňov budeme pozorovať, či semienko vyrastie a v ktorom pohári. Naše predpoklady sme si zaznamenali do pozorovacieho hárku.
Hrali sme sa na Popolušku, avšak nám holuby na pomoc nemuseli prísť, pretože to zvládneme aj bez nich Zatancovali sme si na pieseň Semienko - ukazovali ako rastie.
Rozprávali sa o činnnostiach uja Zahradníka a o pomôckach, ktoré používa pri práci. Triedili semienka, skladali obrázky (ťažšie a ľahšie), ukladali obrázky rastu podľa časovej postupnosti, sadili semienka a uvidíme ako vyklíčia. Prstovymi farbami sme kreslili rastlinku.
Raketou na Mars
Spolu s našim kamarátom Marťankom sme si pozerali zaujímavé obrázky o Vesmíre
Rozprávali sme sa o našich predstavách, ako asi vyzerá naša planéta Zem. Experimentovali sme s farbami a vytvárali svoju predstavu o Vesmíre podľa vlastnej fantázie. Spievali sme jednoduchú pieseň "Svieť, svieť mi hviezdička“
Zisťovali sme podľa počtu hviezdičiek kde je viac a kde menej objektov a porovnávali ich.
Pracovali podľa jednoduchého kresleného postupu - zhotovili pomocou stavebnicových kociek" vesmírnu loď" - raketu. Zahrali sme sa hru "Vesmírny strážca"
V motivovanom cvičení sme si zdokonaľovali pravidelnosť kroku v rôznom tempe.
Kreslili sme grafomotorické prvky - kruh.
Tajomstvo hračiek
Ďalšia téma, v ktorej deti spoznávali predmety a ich vlastnosti. Z čoho sú vyrobené. Vytvorili sme si obrovskú knihu s materiálmi, triedili sme materiály, venovali sa grafomotorike, tvorili vlastnú hračku - motýlika, oboznámili sa s rytmickými nástrojmi Orffovho inštrumentára a určili, z akého materiálu sú vyrobené hudobné nástroje, a vyrobili svoj vlastný hudobný nástroj - hrkalku.
Jedna vločka, druhá vločka, teta Zima žmúri očká.
Sánky si hneď osedláme a letíme k starej mame.
Na dvore nás sniežik zláka postaviť si snehuliaka.
Témy týždňa:
Hurá na sane
Neboj sa ty vtáčatko
Voda a jej premeny
Po vianočných prázdninách sme sa vrátili do škôlky a k rôznym zábavným aktivitám. V téme "Hurá na sane" sme sa rozprávali o zime a jej znakoch, o športoch a hrách v zime, maľovali zimnú čiapku, názornou ukážkou sme sa učili, čo a ako sa obliekame v zime. Tento jaunár je bez snehu, takže sme sa nemohli poriadne vyšantiť v školskej záhrade, tak sme si stavali snehuliaka aspoň papierového :-)
Porovnávali sme šály, vyslovovali s predponou naj- najdlhší, najkratší.
V ďalšej téme "Neboj sa ty vtáčatko" sme porovnávali zvieratá podľa určených znakov, rozprávali o ich potrave, rozoznávali a priraďovali stopy. Vytvorili sme si vtáčiu búdku, striedali sme farebné semienka (postupnosť).
Poslednou témou bola "Voda a jej premeny", kde sme robili rôzne pokusy- vytvárali sme si nanuky (pozorovali tuhnutie a topenie), umelý sneh, maľovali so soľou (položili sme na zdroj tepla a čakali, kým savyparí voda a ostane len ľad, ktorý pripomína mráz), venovali sa vode - kde všade sa vyskytuje, kto a načo ju potrebuje a využíva, venovali sa časovej postupnosti- topenie snehuliaka.
Venovali sme sa rozvoju jemnej motoriky - navliekali korálky, trhali papier na drobné kúsky, navliekali šnúrku, ukladali vrchnáky podľa farby (úchop).
Precvičovali grafomotoriku - kreslili rovné a krivé čiary.
Letí anjel s nádielkou,
pritom vrtí prdelkou.
Letí anjel, hádaj kam?
K dobrým ľuďom, predsa k Vám!
Blížia sa krásne sviatky vianočné a s našimi motýlikmi sme sa na ne začali pomaly pripravovať. Ozdobili sme si vianočný stromček, počúvali pritom vianočné koledy a piesne a preciťovali tak prichádzajúce vianočné sviatky. Privítali sme aj Mikuláša, ktorému sme zaspievali a zarecitovali. Vypočuli sme si príbeh o Mikulášovi, čertovi a anjelovi, rozprávali sme sa o dobrých skutkoch a vytvorili sme si srdiečka, ktoré sme darovali tomu, koho máme radi. Príprava na Mikuláša spočíva aj v čistení topánok a vytvorili sme si svoje čimičky (deti pracovali s dorbným materiálom- červené guličky). Ako nosí Mikuláš balíčky? No predsa cez okno vloží do čistých topánok balíčky a sladkosti, preto sme si vytvorili jednoduchú architektúru - domček s oknom. Precvičovali sme hod- najprv sme si hodenei loptičky znázorňovali a ptoom sme aj hádzali do koša.
V tomto mesiaci sme sa venovali takýmto témam:
1. f a r e b n ý d á ž d n i k
2. z á h a d y m ô j h o t e l a - t e l o a z m y s l y
3. c e s t a n i e j e i h r i s k o
V duchu témy farebný dáždnik detičky celý týždeň venovali čas farbám, pomenovávali základné farby, pozorovali miešanie farieb v rôznych pokusoch - cukríky skittles sme zaliali vodou a farbičky sa krásne rozliali, do mlieka sme nakvapkali potravinárske farbivo a s pomocou jary sa farby od seba odrážali, "cestovanie farieb"- do sklenených pohárov sme rozmiešali temperové farby, z každého pohára vytŕčala servítka a pozorovali sme, ako farby "cestujú" z pohára do pohára. Každý deň sme prišli do škôlky oblečení v jednej farbe, aby sme si upevnili poznanie farieb.
V téme záhady môjho tela (telo a zmysly) sme spolu s detičkami rozvíjali samostatnosť a zopovednosť k starostlivosti o svoje zdravie, zdravie iných skúmaním a poznávaním vlastného tela. Rozvíjali sme zmyslové vnímanie (zrak, chuť, čuch, sluch, hmat) rôznymi aktivitami - ochutnávka potravín, kde deti rozlišovali chute (kyslá, sladká, slaná, horká), vyrobili ovocný šalát, čuch rozvíjali voňaním rôznych potravín a sladkých vôní, sluchom rozlišovali rýchle a pomalé tempo skladby, hmat a zrak sa rozvíjal počas celého týždňa. Ukážka aktivít :-)
V grafomotorickom cvičení prekladali po jednom vrchnáčiky z PET fliaš (príprava na správny úchop písacích nástrojov s natiahnutým ukazovákom).
V téme cesta nie je ihrisko si deti modelovými situáciami osvojovali dodržiavanie pravidiel cestnej premávky, rozprávali sa o nebezpečenstvách na ceste a spoznávali dopravné značky.
Mali sme aj celoškolskú akciu "Čo skrývajú hory, lesy alebo všetko o živote stromu"- každá trieda si pripravila prezentáciu na kartóne o svojej téme a predstavila ju všetkým triedam (strom koruna, kmeň, plody stromu, druhy stromov a ich kôra, šat stromov (konáriky a listy), letokruhy, živica, výrobky z dreva, život v okolí stromu).
Triednou akciou bola šarkaniáda, kde si deti s rodičmi vytvorili svojho šarkana v pohodlí domova, av škôlke sme si ich potom púšťali s vetrom o preteky.
OKTÓBER
"Ná známosť sa všetkým dáva, v jeseni lístie opadáva,
Šu-šu, sumia vetvičky, vraj naplnia košíčky.
Slniečko sa raduje, šarkan s vetrom tancuje.
Hop-cup, hp-cup tralala, jeseň dary rozdáva".
V mesiaci október sme sa učili o:
Deti si vo vzdelávacích aktivitách rozvíjali environmentálne cítenie k prírode, zvieratám v lese, pozorovali krásu, zmeny a súlad jesenných farieb, objavovali rôzne druhy rastlinstva (stromy, kríky a huby). V téme ovocie a zelenina sa učili o zdravej výžive, rozhovorom spoznávali pracovné činnost ľudí v jesennom období pri zbere úrody (na poli, v záhrade).
Toto boli naše aktivity :
Mali sme aj triedne a celoškolské akcie :-)
Tekvičkové popoludnie s rodičmi, vyzerávanie tekvíc
Počas roka absolvujeme aj turistické vychádzky, toto bola naša prvá :-)
Celoškolská akcia - do MŠ prišiel kynologický klub Hnúšťa, aby nám ukázali, ako sa pracuje so psíkmi a ako sa dokážu vycvičiť.